I foråret 2017 var Lasse i praktik hos Klubhæftet ifm. sin uddannelse på Erhvervsakademiet. Lasse spurgte om han kunne fortsætte hos Klubhæftet, og da praktikken var gået fint var der banet for et fremtidigt samarbejde.
Vi besluttede os sammen for at åbne Klubhæftets Kaffebar, der skulle tjene som “Hovedkontor” for Klubhæftet og samtidig agere reklamesøjle for Klubhæftet.
Et år efter åbningen af kaffebaren kan vi nu gøre status på et svært opstarts år. Aarhus, Smilets by og Verdens mindste storby har mange gode ting. En af tingene er dets evne til at inspirere idemagere til at åbne restauranter, foodtrucks og kaffebarer. Der åbner rigtig mange som har samme ide som os. At tjene penge på at give kunder en god oplevelse.
Double-up i År 2
Vi har i vores første leveår oplevet succes og fiasko. Vi har oplevet hvor svært det er at slå igennem i en by hvor indbyggerne og gæsterne har uanet af muligheder for at slukke tørsten. Konkurrenterne er alt fra vinbarer, cafeer, kaffebarer og så selvfølgelig de mange parker hvor folk kan hygge sig i deres fritid.
Men samtidig har vi også haft den succes at vi stadig er her og på ugeplan oplever vækst. Både i omsætning og i antallet af kunder. Blot siden januar har vi oplevet en stigning på 35% i antallet af kunder og kigger vi fremad mod december har vi også en forventning, der går i retning af at fordoble antallet af kunder fra august-december 2018 ifht. august-december 2017.
Lykkedes vi med at nå en fordobling, hvilket det tyder på, kommer det til at se rigtig lyst ud ifht. at have etableret en kaffebar, som med lave priser kan gøre sig selv til en rentabel forretning til gavn for os, men også for kunderne, der kan få slukket kaffetørsten lidt billigere end hvad der ellers er kutyme i Aarhus.
Projekter der skal sættes i søen i År 2
Af “projekter” vi satser på kan være medvirkende til at nå vores mål om en double-up på omsætningen er
- Kaffeabonnement til 249,- / måned – Læs mere her
- Aftale med en pakkeleverandør ifht. at blive Pakkeshop
- Aftale med udvalgte mikroinfluenter, der skal hjælpe os til at markedsføre vores kaffebar som en god og hyggelig kaffebar med nogle særdeles attraktive priser.
Har det så været en god ide at åbne Kaffebaren
Den oprindelige tanke for kaffebaren var at få et lækkert sted, hvorfra vi kunne promovere Klubhæftet. Det synes vi er lykkedes rigtig godt. Mere end 6.500 kunder har været igennem Kaffebaren det første år. Kunder som alt andet lige har fået et øget kendskab til Klubhæftet. En del har spurgt ind til hvad det handler om, nogle har købt Klubhæfter, og nogle har taget det med ud til deres foreninger efterfølgende kommet i gang med at tjene penge til deres hold. Vi er sågar kåret som byens 2. bedste kaffebar af Smag Aarhus læsere. Flot bedrift synes vi selv.
Det må siges at have været et år med flere succesoplevelser end fiaskoer og vi er klar til at få et År 2 med forhåbentlig endnu flere succeser og gøre Klubhæftets Kaffebar til en endnu mere populær Kaffebar i Verdens mindste storby.
Hilsen
Michael Lynge